Kwantiteit/kwaliteit in interieurfotografie

‘Overdrijven is nooit goed’ werd mij altijd geleerd en daar is waarschijnlijk wel iets van aan… Zeker als het op foto’s aankomt die bedoeld zijn voor de verkoop van een woning. Met regelmaat van de klok zie ik nog altijd zoekertjes waar er 30 of meer foto’s worden getoond van een te koop aangeboden modale gezinswoning. Daar zitten dan steevast meerdere foto’s bij van dezelfde al dan niet reeds afgewerkte zolder/strijkkamer/toilet…   

Mijn persoonlijke mening is dat minimum 10 tot maximum 20 kwaliteitsfoto’s meer dan voldoende zijn voor een doorsnee woning. Bij specifieke woningen kan het - omwille van het unieke karakter, de grootte of andere specifieke omstandigheden -  soms nodig zijn nog héél wat meer foto’s te nemen maar dan spreken we echt niet meer over een normale woning. 

Maar waarom is meer dan niet altijd beter? Wel, simpel eigenlijk… De bedoeling van vastgoedfotografie is namelijk om potentiële klanten te prikkelen zodanig dat ze benieuwd zijn naar meer en het pand ook effectief gaan bezoeken! Dus waarom zou je onmiddellijk alles willen tonen wat de woning te bieden heeft? Een paar goedgemaakte foto’s die het potentieel van de woning tonen is meer dan voldoende, het heeft weinig zin die ene kamer vanuit drie verschillende hoeken te fotograferen. Veel beter is om bijvoorbeeld één duidelijke overzichtsfoto te nemen, aangevuld met een detailfoto die zich niet zozeer richt op het zoveel mogelijk in beeld brengen maar die vooral de sfeer visualiseert of de kwaliteit in de verf zet van de gebruikte materialen. 

Nogmaals, foto’s zijn bedoeld om mogelijke klanten aan te zetten een afspraak te maken tot bezoek. Stel nu even dat ze bij twee verschillende immokantoren een woning op het oog hebben die hen allebei op het eerste zicht evenveel interesseert. Van de ene woning hebben ze werkelijk alles gezien via de beschikbare foto’s. Van de andere woning hebben ze ook mooie foto’s gezien, vooral die ene foto die een detail van een compleet ingerichte zolderverdieping als masterbedroom toonde sprak hen aan. Uiteraard zijn ze benieuwd om die ruimte volledig te zien. Bij welk huis denk je dan dat de kans het grootst is dat ze de eerste afspraak maken? 

Dus : 

- Zorg voor voldoende maar niet teveel foto’s. Het is niet omdat de woning over twee toiletten beschikt dat ze deel moeten uitmaken van een woningreportage. Zulke dingen zijn vrij standaard vandaag de dag, een verkoopsargument kan je het dus bezwaarlijk nog noemen… En zelfs al heb je een groot aantal prachtfoto’s, weersta dan aan de verleiding om al die foto’s tegelijkertijd ter beschikking te stellen. Zeker indien de foto’s worden gebruikt voor een online promotiecampagne. Maak dan reeksen van je foto’s en toon die bijvoorbeeld afwisselend. 

- Probeer niet elk hoekje en kantje in beeld te brengen maar laat de bezoekers de mogelijkheid om de woning zelf te ontdekken bij hun bezoek!

- Besteed ook wat aandacht aan sfeerfoto’s, ze geven je woningreportage net dat ietsje meer. 

- Maak niet enkel overzicht- maar ook detailfoto’s! Is de woning voorzien van een hoogwaardige keuken dan kan je bijvoorbeeld een detailshot maken van het aanrecht met die dure kraan waarbij de rest van de keuken slechts gedeeltelijk (en misschien zelfs wat onscherp) in beeld wordt gebracht. Gegarandeerd dat geïnteresseerden maar al te graag de volledige keuken live willen komen bekijken! 

Geïnteresseerd in een woningreportage die kandidaat-kopers prikkelen en je meer bezoekers oplevert? Een basisreportage van 10 beelden heb je al voor 175,-€ (excl. btw). Een beperkte investering die zichzelf in veelvoud terugverdient! 

Contacteer mij via deze link geheel vrijblijvend voor meer info of een afspraak. 

Kristoff





Using Format